Otaliga
möten med tonåriga tjejer har visat att de väldigt ofta inte törs höja sina
röster – ta plats. Varför? Jag har blivit informerad om att de alltid
blivit benämnda ”blyga,” ’”tysta”. Och de har känt sig osynliga. Andra tjejer
har sagt att det inte är någon mening att prata i t.ex. en grupp, då det oftast
finns andra, som pratar oavbrutet och som tar (alltför) stor plats.
I DN i dag den 19 februari finns en kort artikel ”Seinabo Sey kritiserar brist på
mångfald”. Hon blev inbjuden till Ellegalan och undersökte därför tidningen
Elles omslag och blev chockad över ”enfalden” (min formulering). ”Den stora
bristen på icke-vita personer i Elles omslag fick Seynabo Sei att stanna hemma
från galan”.
Efter Seinabos inlägg på Instagram har
flera tidningar hört av sig och svarat
”att de ska bättra sig”. Det får vi verkligen hoppas. Bristen på mångfald är
för mig lika med härskartekniker och det sker i dag 2016. En av
härskarteknikens metoden är osynliggörande; ordet talar för sig självt, tycker
jag.
Jag råkar trampa på ovanstående nämnda
tidnings annonsbilaga ”Stadsliv” med en artikel, som handlar om skillnaden
mellan tjejers och killars plats i ”det offentliga rummet” i Bagarmossen.
Biblioteket är ett offentligt rum, men
ungdomar känner sig inte välkomna där och fritidsgårdar har aktiviteter främst
riktade till killar. Tjejerna önskar ett mysigt rum att sitta och prata i.
Naturligtvis är det också fråga om trygghet.
På första sidan av annonsbilagan har
artikeln rubriken ”Våga ta plats” och det är inte alltid tryggt för ungdomar
att ”ta plats” i det offentliga rummet för ungdomar, framför allt inte för
tjejer, vissa tider på dygnet. Tänker jag.
Någon som verkligen måste få ta plats är
förstås skådespelare. En skådespelare finns oftast i ett rum med tre väggar och
hen är där för att agera, prata och –
bli lyssnad till utan störande moment. Det
fick inte Torsten Flink i går kväll på Storsjöteatern med sin tolkning av ”Doktor
Glas”. Längst fram satt några unga tjejer, som helt sonika gick ut under föreställningen.
De gjorde antagligen ett besök på toa, eftersom de återkom efter cirka 15
minuter. En annan i publiken svarade högt och tydligt på en av Torstens
repliker. Mobiler lyste i salonger och några drack öl. I slutet hördes en av
Söderbergs berömda citat likt en uppgiven viskning, som alltför många säkert
inte uppfattade: ”mig gick livet förbi”. Tanken slog mig att Torsten fått nog
och att citatet i princip var hans egen kommentar efter denna upplevelse på
teatern.
Plötsligt var
föreställningen över, cirka 20 minuter för tidigt, sägs det. Det kändes snopet
och jag skämdes å Torstens vägnar. Jag vill gärna se Torsten i Östersund igen.
Men, med en publik, som vet att de inte själva ska ”ta plats” i salongen.
På
återseende! Eva
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar