lördag 23 november 2013

Egoboost och Emoboost

 
Rubriken i sig innehåller ord som tål att granskas eftersom jag misstänker att orden ger väldigt många olika associationer och frågetecken. Alla besitter vi väl ett ego? Detta ego kan vara större eller mindre och med –ism som suffix blir vi mer eller mindre egoistiska.
     Egoboost Magazine skapades av Isabelle Löwengrip, som tröttnade på modetidningar om vikt och liknande och ville i stället fokusera på tjejers karriärer och entreprenörskap.
     EMOBOOST
”Två tjejer som bloggar inkognito om att leva life i ångestens tecken. Om tabletter, sex och snygghet på resan mellan hybris och självhat.”
     En av anledningarna till att jag ville undersöka innehållet i rubriken är att jag hört talas om Blondinbellas Egoboost och att Emoboost använder ord som ”hybris” i sin presentation. De verkar också vara varandras motsatser rent ideologiskt, om uttrycket tillåtes.
     Boost. Ett ord som vi ser i skrift och träffar på i olika sammanhang och vi undrar: vad betyder det? Vi har en tolkning i kontexten och oroar oss inte vidare om exakt betydelse, eftersom texten i sig inte är livsavgörande på något sätt. Men, visst vill vi veta betydelsen av detta ord?
      Boost i en googlesökning är lika med ökning, förbättring, uppsving, knuff. Okej , då kan vi säga att egoboost är en knuff framåt i självförtroendet. Hur blir det då med emoboost? Är det en knuff framåt i ångesten? Skriet ut i den svarta natten, typ?
      Hur som helst uppfattar jag motsättningarna i vokabulär, innehåll och budskap i de olika bloggarna, som slutar på -boost. Finns det en motsättning? Ja, det gör det säkert, eftersom ungdomar vill utmana och gärna förlöjliga varandra i den fria yttrandefrihetens värld.
     Entreprenörskap har jag sett en del av på marknader och hört massor om i föreläsningar, som påminner mig om hallelujamöten på 50-talet. Dessa möten, som skrämde livet av oss ungar som olovandes kröp under tältduken. Jag har köpt massor av vantar, i-phoneskydd, tunnbröd och halsdukar på dessa entreprenördagar och träffat många entusiastiska, kreativa och sympatiska ungdomar. Jag undrar bara hur dessa ungdomar ska möta Marknaden med stort M. Var bor han? Denne Marknad? (Att vi sedan måste ha ett miljötänk och att alla andra klimatfrågor tränger på är ett ansvar som vi kan lägga på Kina.)
     Efter att har läst Emoboost kryper ångesten i min kropp och jag undrar över teman i denna blogg, som utmanar min gamla själ. All denna ångest, som faktiskt presenteras rent kliniskt och alla frågor från förvirrade tonåringar…Ja, vad ska man säga? Det är långt ifrån karriärtänk men undertexten visar tänkande och kreativa ungdomar.
      Det sägs att Blondinbella reagerat på kritik av innehållet i Egoboost och att hennes avsikt endast är att ungdomar/tjejer ska må bra. Det är ett bra syfte, tycker jag och för mina tankar till Epikuros, som levde omkring 400 före vår tideräkning. Han menade att välmående inte behövde kosta skjortan och att det mest fundamentala för vårt välmående är tak över huvudet, trevligt sällskap och god mat utan överdåd. Vi behöver alltså inte vara avundsjuka på våra grannar som har den senaste bilmodellen i garaget. Vi mår bra av andra ingredienser i livet.
     Alla vill att vi ska må bra, eller hur? Om vi tränger undan alla råd, krav och statusuppgraderingar och liknande, kan vi må bra med ett gäng vänner under ett tak med ett bord dukat med god mat. Hur svårt kan det vara att må bra? Ja, det är inte alltid så lätt, men vi behöver ju inte hela tiden tänka på allt som vi inte har.
                                   På återseende! Eva
    
    
    
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar