Det
finns två röster, han och hon, som kastar galla på varandra med varierande
verbal kvalitet. Ibland kommer de fula orden, som f---a och liknande. Det är
högt och lågt, som visar delar av hans och hennes autentiska människoinnehåll.
Jag talar om Eva Witt-Brattströms bok Århundradets
kärlekskrig.
Det är nu 30 år sedan Århundradets kärlekshistoria av Märta Tikkanen publicerades och den
ska egentligen läsas högt av någon som kan finlandssvenska, kan jag tycka.
Märtas bok handlar om sin man, Henrik Tikkanen, illustratör och författare, som
var alkoholist med ett stort ego. Barnen finns i detta hem och får ta del av
kaosartade situationer. Boken visar en kvinna, som alltid för stå tillbaka för
sin man.
Tikkanens bok visar ett äktenskap mellan
två konstutövare och ojämlikheten mellan paret. Kvinnan får sitta uppe på
nätterna och skriva, när det är lugnt och tyst i huset och hon försöker skydda
barnen från mannens bakfyllor och allt elände som det innebär att ha en
alkoholist i familjen.
Brattström har sagt sig vara inspirerad av
Tikkanens bok, vilket syns väldigt tydlig med början i titeln. För mig blir det
ändå en besvikelse, eftersom läsningen ändå känns som ”stöld”, när jag läser
hennes text. Skillnaden är att Brattström låter mannen tala. Stora likheter är
att ”hon” pratar om den ojämna arbetsordningen och att ”han” hela tiden har
fått syssla med sitt, medan hon släpar matkassar, lagar mat, tar hand om barn. I
båda böckerna är de båda männens grandiosa egon. (”Han” anser att männen står
över kvinnor. Och att kvinnan i princip är till för att hålla männen på gott
humör, vilken man kan utläsa i ovan nämnda bok). Kvinnor är manipulerade och så
vidare enligt ”honom”, vilket även var Strindbergs åsikt. Å, hå, hå, ja, ja.
Det är krig och frågan är vem som äter upp vem? Vem är vargen?
Det tar mig förstås in på Who´s afraid of Virginia Wolf av Edward
Albee. Titeln kommer från en sång, Who´s afraid of the Big Bad Wolf från Walt
Disneys Tre små grisa. Det är ett drama med ett medelålders par, som
bjuder hem ett yngre par efter en fest på universitetet. De blir statister till
parets ”kärlekskrig”. Ja, det är ett mästerverk och kort sagt slutar detta
drama med att det trots allt finns kärlek och – en stor sorg.
Walt
Disneys Tre små grisar tar mig rakt
in i Horace Engdahls bok Det sista
svinet. På Babel säger han att det inte finns något samband med sin ex.
frus bok. Självklart har de två ett gemensamt tema – könskampen. Horace skriver
intellektuellt och jag kan förstå hans förtjusning för Strindberg. Giftas och
en En dåres försvarstal är Strindbergs
kvinnoangreppstexter, som av många läsare givit honom epitetet ”kvinnohatare.”
Är Eva och Horace man- och kvinnohatare?
Det tror jag inte. De attackerar mannen och kvinnan utifrån en resumé av deras
liv tillsammans och texterna utkristalliseras som två nebulosor, som aldrig kan
mötas, aldrig tala samma språk.
I Det
sista svinen träffar jag en berättare som verkar vara helt slutkörd, som
använder sitt intellekt med metaforer från filosofin, opera, litteratur på ett
elegant och träffsäkert språk. Jag har inte googlat på Horace och denna bok,
men jag ser Horace som en Nietzschefigur, lite övermänniska, som tidvis faller
ner i ensamhet, tankar om det förgängliga och döden. Samtidigt ser jag
romantikens Den unge Werthers lidanden av
Goethe, med all sin smärta, hjärta, melankoli utan de passionerade
kärlekskvalen, men med en dödslängtan. Dessutom sägs det i boken att ängslighet
är den sämsta av alla egenskaper, äldre kvinnors försök att ”göra sig fina” är
sorgligt patetiskt. Allt detta finns i skrift. dock med hög svansföring.
Stoicismen är på något sätt genomgående.
”Jag skulle vilja påminna om vad som stod
i en gammalskoluppsats: ´Om svinet kunde säga: Jag är ett svin, så vore det
inte längre ett svin, utan en människa.´(Det
sista svinet sid. 234). Varför just svin? För mig är ett svin, en gris ett
djur med hög intelligens som inte kan simma. Men, I got the message. Eva och
Horace är inte direkt Moa Martinsson eller Jan Fridegård. Det är nya tider nu
och den intellektuella eliten kan trampa hårt i krigens skyttegravar med
kvinnor och män med verbala eldvapen. (Självklart är våldet mot kvinnor
ständigt aktuellt och en av kriterierna i feminismen. Det om något är en
angelägenhet för alla kvinnor och MÄN att ta ställning MOT).
Själv tror jag på ungdomen, som lär sig
vinsten med att ”tagga ner” patriarkatets makt i en mer jämställd arbetsmarknad
och barnuppfostran.
Kaktusar är fyllda med vassa taggar, men
de behöver inte så stor omsorg. Jag har flera stycken och en liten rackare har
nu stått på sniskan i flera år; en överlevare, som ändå kämpar. Och. I dag
bjuder den på små röda, glada blommor i en ring. Det är en vacker kulturyttring
fylld av glädje. Med taggar, som också visar det sköna, det goda och det
vackra.
På
återseende! Eva
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar