En
bok kan ”veckla ut” en tonårings tankar vad gäller existentiella frågor om
döden, mobbning, kärlek, etik, ja, själv livet i sig. En ung läsare kan få
tröst, känna sig mindre ensam och – få kunskaper – av att läsa skönlitteratur.
”Skönlitteratur hjälper inte unga till
framgång i livet,” är en debattartikel i DN den 18 juli 2016 skriven av Lars
Melin.
Melin menar att ”det är förmågan att
tillgodogöra sig en rapport eller ett pm som ger dem framgång i livet.” Han
tycker att skönlitteraturen dominerar i svenskämnet medan andra texter, som
facklitteratur, tidskrifter säljs och läses i stora volymer. Tesen i artikeln
är fokus på sakprosan: ”…sakprosa fokuserar på det sakliga och på
orsaksverkansamband.”
Visst är det viktigt för en ung människa
med ryggsäcken full av kunskaper om och färdigheter i att skriva pm och
rapporter. På väg mot universitet och högskolor är det naturligtvis en tillgång
att kunna utreda en fråga utifrån informerande texter och sammanfatta, dra egna
slutsatser. Dessa inslag finns redan i skolan, åtminstone på de högre
stadierna, men det gäller också att ha en viss omvärldskunskap, läsförståelse
och analysförmåga, enligt mina erfarenheter.
En litterat ung människa har antagligen läst
ett antal meter böcker, både skönlitteratur och facklitteratur. Då finns
grunden för att läsa mer komplexa, strukturerade texter, vilket är basen i
högre studier.
Jag tror på skönlitteraturens betydelse
för de unga och gamla också för den delen. Fiktion är fiktion, men det finns en
oändlig mängd tolkningar, som florerar i läsarnas huvuden. Samtidigt som
skulpturen av en människa, vad en människa är, formas av den sköna
litteraturen.
Jag tror också på Melins text om fokus
på ”färdigheten att läsa och skriva
informativa texter.” Dessa inslag i svenskämnet finns redan i kursplaner, men
kanske ska de tränas i större skala.
Det är självklart att gymnasiet ska
förbereda ungdomar för fortsatta studier. Men, jag undrar vad som kan sägas
vara bättre eller sämre kunskap. Det måste vara en mix av läsande och det mer
strukturerade läsandet och skrivandet är just strukturerat, vilket borde vara
lätt att ”nöta in” ungefär som att lära
sig en manual. Men det krävs tillskott av läsförståelse, insikter, tankar och förmågan
att dra slutsatser. Och – varför inte – känsla för, känslor?
Känslor skapas av bland annat skönlitteratur.
En känsla kan skapa kunskap om världen. En ung människa kan lära känna sig
själv i skönlitteraturens spegel. Hen kan upptäcka situationer, tankar, känslor
i litteraturen, som hen trodde sig vara ensam om. Då blir livet och omvärlden
mer konkret och förståelig och ger antagligen extra boost i klivet in i
vuxenvärldens krav.
På
återseende! Eva
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar